Zajęcia wyrównawczo- rozwijające: zajęcia informatyczne
Strona główna Galeria zdjęc kółko informatyczne

 

Podmiotem oddziaływania w rozpatrywanym przypadku jest uczeń szkoły średniej szczególnie zainteresowany wykorzystaniem komputera i wzbogaceniem swoich umiejętności pod kątem przystąpienia do egzaminu praktycznego oraz stworzenie możliwości dalszego rozwoju ucznia, który chce pogłębić swoje umiejętności zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Istnieje konieczność wyjścia naprzeciw oczekiwaniom społecznym w zakresie rozszerzonego dostępu do TI dla ucznia technikum informatycznego.

Ogólnym celem programu jest lepsze przygotowanie uczniów do zastosowania TI w zastosowaniach teoretycznych i praktycznych.

Uwagi

Ilość godzin przeznaczonych na realizację poszczególnych tematów jest uzależniony od potrzeb uczniów. Następować tu będzie ewaluacja – dostosowanie wymiaru godzin do aktualnej sytuacji i zapotrzebowania. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że najwięcej czasu poświęca się takim zagadnieniom jak programowanie w językach wysokiego poziomu z uwzględnieniem algorytmiki, arkusze kalkulacyjne i bazy danych oraz tworzenie stron WWW.

Metody pracy z uczniem to przede wszystkim karta pracy ucznia, zestawy ćwiczeń, pliki przeznaczone do ćwiczeń umieszczane na dyskach sieciowych.


 

Wstęp – założenia ogólne

Pomoce naukowe, środki dydaktyczne wymagane do realizacji programu:

·      pracownia komputerowa wyposażona w co najmniej 13 stanowisk roboczych dla uczniów, maksimum 13 uczniów w grupie wyposażona w komputery IBM PC lub kompatybilne pracujące w sieci WAN,

·      stacje robocze,

·      dostęp poprzez sieć lokalną do serwerów Novell, Windows NT, Linux,

·      dostęp do Internetu,

·      oprogramowanie niezbędne do realizacji programu:

-     po stronie serwerów: Windows NT, Novell Netware, Linux,

-     graficzne środowisko operacyjne,

-     programy narzędziowe,

-     pakiety biurowe,

-     programy do archiwizacji i pakowania danych,

-     programy antywirusowe,

-     przeglądarki WWW,

-     programy do tworzenia stron WWW,

-     Programy FTP,

-     programy do przetwarzania grafiki bitmapowej,

-     programy do przetwarzania grafiki wektorowej,

-     zintegrowane środowiska programistyczne,

-     programy do obsługi zdalnego logowania na serwerach internetowych,

·      podręczniki wskazane przez nauczyciela,

·      dokumentacja oprogramowania,

·      zestawy ćwiczeń,

·      literatura,

Cele edukacyjne

Przygotowanie do korzystania w życiu osobistym i zawodowym z powszechnie stosowanych urządzeń informatycznych.

Zadania programowe

·      Przygotowanie uczniów do posługiwania się techniką komputerową w prostych zastosowaniach praktycznych.

·      Pomoc uczniom w rozpoznaniu własnych uzdolnień i zainteresowań w celu świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.

·      Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia dla ich zdrowia i rozwoju związane z niewłaściwym korzystaniem z urządzeń i programów komputerowych.

·      Kształtowanie umiejętności analizowania zadań szkolnych i prostych problemów praktycznych oraz tworzenia algorytmów ich rozwiązywania.

Treści programowe

·      Posługiwanie się sprzętem komputerowym i korzystanie z usług systemu operacyjnego:

·      podstawowe elementy komputera i ich funkcje;

·      zasady bezpiecznej pracy z komputerem;

·      informacja w komputerze: programy i dane; nośniki informacji;

·      komunikacja użytkownika z komputerem;

·      podstawowe usługi systemu operacyjnego;

·      ogólne wiadomości o sieciach komputerowych;

·      formy reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer;

·      multimedialne źródła informacji;

·      podstawowe zasady pracy w sieciach komputerowych; typowe usługi z zakresu komunikacji między użytkownikami oraz dostępu do informacji i jej przesyłania;

·      zabezpieczanie informacji (kopie bezpieczeństwa, ochrona antywirusowa):

·      Stosowanie programów użytkowych do wykonywania zadań szkolnych.

·      kształtowanie układu dokumentu tekstowego z użyciem podstawowych form redakcyjnych; włączanie tabel i grafiki; przykłady stosowania zaawansowanych narzędzi, w tym korekcji pisowni, dzielenia wyrazów i korespondencji seryjnej;

·      wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań z programu nauczania szkoły i z życia codziennego;

·      bazy danych: przykłady wyszukiwania informacji z użyciem operatorów logicznych; przykłady różnych form organizacji danych; zastosowania baz danych.

·      Algorytmy rozwiązywania zadań:

·      przykłady ścisłego formułowania zadań (zakres wartości danych, forma wyników);

·      rozwiązywanie umiarkowanie złożonych zadań szkolnych.

·      Symulacja procesów:

·      przykłady odwzorowywania w komputerze przebiegów poznanych procesów fizycznych, m.in. ruchu ciał; eksperymentowanie z doborem parametrów.

·      Społeczne, etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki:

·      pożytki i konsekwencje wynikające dla osób i społeczeństw z zastosowań informatyki;

·      zagrożenia wychowawcze: szkodliwe gry, deprawujące treści, uzależnienie; zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych.

Osiągnięcia ucznia

·      Przygotowanie umiarkowanie złożonego dokumentu tekstowego.

·      Rozwiązywanie typowych zadań szkolnych; dobór programów komputerowych do zadań.

·      Korzystanie z różnych, także multimedialnych, źródeł informacji dostępnych za pomocą komputera.

Właściwa realizacja programu powinna pomóc uczniowi w pogłębieniu wiadomości niezbędnych do podjęcia egzaminu maturalnego z przedmiotu „informatyka”, wyposażając go w wiadomości i umiejętności określone standardami wymagań egzaminacyjnych. Uczeń powinien:

·      wykazać się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć, metod, narzędzi i procesów związanych z informatyką:

·      opisywać środki, narzędzia i metody informatyki, posługując się poprawną terminologią informatyczną,

·      przedstawić rolę, funkcje i zasady pracy środków informatyki (komputer, sieć komputerowa),

·      scharakteryzować typowe narzędzia informatyczne (oprogramowanie),

·      znać klasyczne algorytmy i typowe sytuacje problemowe, w których można je wykorzystać,

·      omówić zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej (w tym programów) i ochroną danych,

·      stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań teoretycznych i praktycznych:

·      wykorzystywać środki i narzędzia informatyki w rozwiązywaniu typowych zadań,

·      dobierać właściwe narzędzie do rozwiązywanego zadania,

·      komunikować się za pomocą komputera i wykorzystywać elektroniczne źródła informacji,

·      tworzyć podstawowe struktury danych i stosować proste metody przetwarzania i wyszukiwania informacji,

·      zapisać rozwiązanie typowego zadania w postaci algorytmu, w wybranej przez siebie notacji,

·      wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu zadań szkolnych z różnych dziedzin i problemów w życiu codziennym,

·      stosować metody badawcze do rozwiązywania problemów:

·      formułować sytuację problemową (w tym specyfikację problemu),

·      rozwiązywać problemy poprzez skorzystanie ze zbioru gotowych rozwiązań,

·      wykorzystywać metody informatyki (metodę zstępującą, konstrukcje algorytmiczne, klasyczne algorytmy) do rozwiązania problemu,

·      wykorzystywać różnorodne źródła informacji, w tym elektroniczne, we własnej pracy,

·      stosować narzędzia i techniki informatyczne do modelowania i symulacji procesów oraz zjawisk,

·      stosować teksty, rysunki, tabele, wykresy (a także dźwięki i filmy) do interpretowania i zapisywania informacji,

·      formułować i uzasadniać opinie i sądy na podstawie posiadanych informacji:

·      omówić krytycznie przydatność różnych zbiorów informacji oraz sposobów i form ich reprezentowania,

·      określić problem na podstawie opisu sytuacji problemowej oraz ocenić cechy zaproponowanego rozwiązania,

·      wartościować obszary zastosowań informatyki oraz krytycznie ocenić pożytki i konsekwencje wynikające dla osób i społeczeństw z zastosowań informatyki i technologii informacyjnej.

TEMATYKA ZAJĘĆ

Temat 1: Usystematyzowanie pojęć z zakresu budowy i działania mikrokomputera

·      pojęcie „informatyka”, historia tej dziedziny wiedzy, rozwój informatyki na przestrzeni ostatnich lat,

·      zasady bezpiecznej pracy z komputerem, zapoznanie z bazą sprzętową szkoły, organizacja pracy w pracowniach komputerowych, zagadnienia odpowiedzialności za własne stanowisko pracy – szanowanie mienia szkolnego,

·      funkcjonowanie komputera i jego części składowych:

-     jednostka centralna: obudowa, zasilacz, wentylator, płyta główna, mikroprocesor, BIOS, pamięć operacyjna RAM, napędy FDD, CD-ROM, HDD, DVD, porty komunikacyjne, karty rozszerzające (dźwiękowe, graficzne, tunery TV i radiowe itp.),

-     klawiatura, mysz, tablet, joystick,

-     monitory ekranowe, zagadnienia radiacji i metod bezpiecznej pracy,

-     urządzenia dodatkowe: drukarka, modem, skaner, ploter, głośniki.

-     pojęcie pamięci operacyjnej i masowej, rozróżnianie jednostek pamięci,

-     parametry komputera: program konfiguracyjny BIOS, odczytywanie parametrów komputera w pracowni szkolnej,

-     tendencje rozwojowe.

Temat 2: Usystematyzowanie wiadomości w zakresie pojęć: komputerowa reprezentacja znaków, liczb, tekstów, obrazów, dźwięków, filmów

·      pozycyjny system dziesiętny – powtórzenie wiadomości z matematyki,

·      wprowadzenie do systemu dwójkowego, pojęcie bitu i bajtu a także ich wielokrotności – KB, MB, GB – przeliczanie liczb dziesiętnych na dwójkowe i na odwrót,

·      sposób zapisu danych w pamięci operacyjnej i na dysku (dyskietce, płycie CD),

·      system szesnastkowy – przykłady wykorzystania, przeliczenia liczb szesnastkowych na liczby w innych systemach pozycyjnych,

·      reprezentacja informacji tekstowej z wykorzystaniem kodów ASCII, znaki alfanumeryczne, kody specjalne, wprowadzanie znaków w trybie tekstowym z wykorzystaniem kodów ASCII,

·      tekst w edytorach graficznych i edytorach pracujących wyłącznie w trybie znakowym – różnice w sposobie zapisu informacji,

·      sposób zapisu danych graficznych na przykładzie map bitowych,

·      dane dźwiękowe – digitalizacja przebiegów analogowych – format WAV,

·      dane typu video – sposób zapisu, kompresja i dekompresja danych.

Temat 3: System operacyjny

·      ogólna charakterystyka systemu operacyjnego komputera – zadania systemu,

·      działanie systemu: proces ładowania systemu i sytuacje krytyczne, znak zgłoszenia systemu, znaczenie interpretera i jego interakcje z użytkownikiem,

·      podstawowe procedury wewnętrzne i zewnętrzne systemu,

·      zasady tworzenia poprawnych nazw plików, typy plików – rozszerzenia,

·      szablony i maski,

·      zmienne systemowe,

·      polecenia systemowe,

·      obsługa błędów w systemie,

·      pliki konfiguracyjne,

·      przetwarzanie wsadowe.

·      Temat 4: Graficzne środowisko operacyjne

·      budowa okna i zasady pracy z oknami,

·      elementy pulpitu,

·      kombinacje (skróty) klawiaturowe,

·      pasek zadań,

·      praca z kilkoma aplikacjami, pojęcie aktywnej aplikacji,

·      przełączanie się między aplikacjami,

·      sytuacje awaryjne, komunikaty o błędach.

Temat 5: Nakładki na system operacyjny

·      informacje ogólne, uruchomienie, koncepcja paneli, układ paneli, konfiguracja wyglądu paneli,

·      klawisze funkcyjne,

·      operacje na plikach i katalogach:

-     tworzenie pliku tekstowego,

-     oglądanie i edycja pliku tekstowego,

-     oglądanie plików binarnych,

-     tworzenie, zmiana nazwy, kopiowanie i kasowanie katalogu,

-     zmiana nazwy, kasowanie i kopiowanie plików,

-     użycie szablonów,

-     zaznaczanie grup plików,

-     zmiana napędu,

-     sortowanie plików,

-     synchronizacja katalogów,

-     skróty klawiaturowe.

Temat 6: Programy narzędziowe działające w graficznych środowiskach operacyjnych

·      informacje ogólne,

·      różnice w koncepcji obsługi plików i katalogów

·      korzystanie z wbudowanej pomocy,

·      menu: pasek narzędzi, pasek stanu, opcje,

·      wykonywanie klasycznych operacji na katalogach i plikach: kopiowanie, kasowanie, tworzenie folderów, przenoszenie, zmiana nazwy,

·      zaawansowane opcje wyszukiwania plików i folderów,

·      korzystanie z paska narzędzi i menu podręcznego,

Temat 7: Przeglądarki graficzne

·      informacje ogólne o programach i ich zastosowaniach,

·      przeglądanie zasobów lokalnych i sieci LAN – pliki graficzne,

·      omówienie typów plików graficznych,

·      manipulacje na plikach graficznych: kopiowanie, kasowanie, przenoszenie i zmiana nazwy,

·      zmiana powiększenia, slajdy, tapety,

Temat 8: Edycja tekstu – tryb tekstowy

·      edytor środowiska operacyjnego,

·      edycja tekstu z uwzględnieniem zasad poprawnej pisowni znaków interpunkcyjnych, wykorzystanie klawiszy specjalnych – tabulator, shift, caps lock, ctrl, alt, backspace, insert, delete, home, end, ctrl+home, ctrl+end, pgdown, pgup, enter.

·      polskie znaki diakrytyczne oraz znaki z tabeli ASCII – użycie kodów znaków,

·      wyszukiwanie i zamiana fragmentów tekstu,

·      kopiowanie, wklejanie, wycinanie fragmentów tekstów,

·      zapisywanie plików, otwieranie plików,

·      drukowanie plików tekstowych.

Temat 9: Edycja tekstu – edytory pracujące w środowisku graficznym

·      różnice pomiędzy edytorami pracującymi w trybie tekstowym a edytorami o zaawansowanych możliwościach, sposób zapisu pliku,

·      korzystanie z wbudowanej pomocy,

·      menu, pasek narzędzi, pasek stanu, opcje programu,

·      dostosowanie wyglądu edytora do potrzeb użytkownika,

·      operacje na plikach: otwórz, zapisz, zapisz jako,

·      skróty klawiaturowe,

·      edycja tekstu, formatowanie tekstu, wyszukiwanie i zamiana tekstu, kopiowanie, wycinanie, wklejanie tekstu,

·      tabele,

·      obiekty graficzne,

·      nagłówki i stopki, inicjały,

·      kolumny tekstowe,

·      sekcje, szablony i style,

·      spisy treści i indeksy,

·      makrodefinicje.

Temat 10: Arkusze kalkulacyjne

·      uruchomienie programu (w tym wykorzystanie menu dokumenty),

·      korzystanie z wbudowanej pomocy,

·      menu: plik, edycja, widok, wstaw, format, narzędzia, dane, okno, pomoc,

·      pasek narzędzi, pasek stanu, opcje programu,

·      dostosowanie wyglądu arkusza do potrzeb użytkownika,

·      operacje na plikach: otwórz, zapisz, zapisz jako,

·      skróty klawiaturowe,

·      pojęcia arkusz i skoroszyt,

·      rozmiary arkusza, sposób nazewnictwa kolumn, wierszy, adresy komórek,

·      typy danych umieszczanych w komórkach,

·      formatowanie danych,

·      adresowanie względne i bezwzględne,

·      wypełnianie komórek danymi i formułami,

·      kopiowanie, wklejanie i wycinanie, serie danych,

·      sortowanie danych, filtry,

·      sumy pośrednie, tabele przestawne,

·      arkusz jako prosta baza danych, wyszukiwanie rekordów spełniających zadane kryteria – tworzenie prostych zapytań,

·      tworzenie wykresów,

·      makrodefinicje,

·      formatowanie tabel, wydruki.

Temat 11: Oprogramowanie prezentacyjne

·      omówienie zastosowań programu, zasad pracy, menu,

·      zastosowanie kreatorów i szablonów do tworzenia prezentacji,

·      koncepcja slajdów: tworzenie i modyfikacja obiektów,

·      efekty audiowizualne,

·      nawigacja, menu użytkownika,

·      tworzenie prezentacji przenośnych, instalowanie prezentacji na innych komputerach,

Temat 12: Programy graficzne – grafika bitmapowa

·      omówienie sposobu zapisu plików graficznych bitmapowych,

·      najbardziej popularne formaty plików graficznych: niekompresowanych: .bmp, .tif oraz kompresowanych .gif, .jpg,

·      zagadnienie rozdzielczości, pojęcie piksela, rozmiar obrazu graficznego,

·      typ pliku: paleta kolorów, typ danych: RGB, CMYK, TrueColor, Indexed Color (256, 16), Grayscale, B&W

·      operacje na plikach: otwarcie, zapis, zapis ze zmianą nazwy,

·      podstawowe operacje edycyjne na pliku graficznym:

-     zmiana rozmiaru

-     zmiana jaskrawości, kontrastu,

-     zmiana nasycenia barwnego,

-     odbicia lustrzane, obroty o dowolny kąt,

-     skalowanie obrazu (proporcjonalne i nieproporcjonalne),

-     zaznaczanie fragmentów obrazu,

-     wycinanie, kopiowanie, przesuwanie, nakładanie – operacje na warstwach, modyfikacje fragmentu obrazu,

-     retusz z użyciem narzędzi retuszerskich,

-     proste fotomontaże – praca z kilkoma plikami,

-     wykorzystywanie filtrów wbudowanych oraz filtrów plugin do uzyskiwania efektów specjalnych,

-     praca z obiektami tekstowymi, elementy grafiki 3D,

-     konwersja pliku RGB do innego typu danych, np. Grayscale, B&W,

-     konwersja pliku do innych formatów graficznych.

Temat 13: Wirusy komputerowe

·      historia zjawiska,

·      typy wirusów,

·      zasady bezpiecznej pracy z systemami komputerowymi, profilaktyka antywirusowa,

·      działanie i zasady pracy z programami antywirusowymi.

Temat 14: Etyka komputerowa, zagadnienia praw autorskich (omawiane przy posługiwaniu się dowolnym oprogramowaniem w trakcie zajęć)

·      typy oprogramowania: freeware, shareware, addware, postware, oprogramowanie komercyjne,

·      wersje oprogramowania: testowe, z ograniczeniem czasowym,

·      ustawa o prawie autorskim.

·      Temat 15: Kompresja i dekompresja danych

·      przegląd oprogramowania kompresującego,

·      metody pakowania i rozpakowania plików, katalogów, woluminów,

·      stopień kompresji, czas wykonania operacji,

·      tworzenie archiwów samorozpakowujących się (SFX),

·      tworzenie archiwów wieloczęściowych – podział dużych plików na mniejsze części,

Temat 16: Sieci komputerowe

·      wiadomości ogólne o sieciach,

·      rodzaje sieci: lokalne LAN, miejskie MAN, rozległe WAN, Internet,

·      topologia i budowa sieci komputerowych,

·      protokoły transmisji danych,

·      bezpieczeństwo sieci.

Temat 17: Internet

·      usługi w Internecie: WWW, FTP, e-mail, grupy dyskusyjne, IRC,

·      przeglądarki internetowe: przeglądanie stron WWW, wyszukiwanie informacji za pomocą wyszukiwarek,

·      zakładanie kont pocztowych,

·      programy do obsługi poczty elektronicznej: poczta poprzez WWW, telnet, ssh, programy pocztowe,

·      protokół transferu plików FTP: poprzez http, inne oprogramowanie FTP,

·      komunikacja bezpośrednia: chat poprzez WWW, obsługa kanałów IRC,

·      listy dyskusyjne,

·      Temat 18: Tworzenie stron internetowych

·      struktura dokumentu HTML,

·      podstawowe znaczniki HTML do formatowania tekstu, wstawiania obiektów graficznych, określania strony kodowej, tła, podkładu dźwiękowego, nagłówków i tytułów, odsyłaczy tekstowych i graficznych oraz odsyłaczy do poczty e-mail, tabel, list,

·      praca z edytorem w trybie HTML, WYSIWYG, preview,

·      tworzenie formularzy, statystyk i liczników,

·      skrypty języka JAVA, skrypty Perl CGI,

·      nazewnictwo plików,

·      testowanie strony, wysyłanie na serwer UNIX (Linux).

·      Temat 19: Systemy baz danych

·      zasady pracy, menu,

·      tworzenie bazy danych: pojęcie rekordu i tabeli, wykorzystanie kreatorów, import danych z plików baz danych utworzonych w arkuszu kalkulacyjnym,

·      tworzenie kwerend, formularzy, raportów,

·      oprawa graficzna bazy danych,

·      makrodefinicje, moduły,

·      zastosowania baz danych.

Temat 20: Algorytmy i struktury danych

·      pojęcie algorytmu: zastosowania w typowych sytuacjach problemowych,

·      reprezentacja graficzna algorytmu – schematy blokowe,

·      prędkość działania i efektywność algorytmów,

·      klasyczne algorytmy

Temat 21: Programowanie w wysokiego poziomu

·      omówienie pojęć podstawowych: kompilator, interpreter, edytor,

·      objaśnienie pojęć: "procedura", "funkcja", "słowo kluczowe", "stała", "zmienna", "biblioteka"

·      najważniejsze podstawowe typy zmiennych,

·      stosowanie komentarzy, stosowanie wcięć, używanie średnika,

·      podstawowy szkielet programu,

·      deklaracja stałych, deklaracja zmiennych, deklaracja bibliotek (modułów)

·      instrukcja przypisania,

·      Instrukcja warunkowa,

·      Instrukcja grupująca,

·      Pętle,

·      Tworzenie procedur, procedur z parametrami,

·      Tworzenie tablic,

·      Operatory,

·      Rekurencja, iteracja,

·      Własne biblioteki, moduły.

Temat 22: Sieciowe systemy operacyjne

·      historia systemów, pojęcie dystrybucji,

·      różnice między poszczególnymi systemami,

·      wielodostęp i wielozadaniowość systemu – zastosowania sieciowe,

·      instalacja systemu w wybranej dystrybucji,

·      system uprawnień użytkowników, prawa dostępu,

·      praca na konsoli lokalnej i zdalny dostęp,

·      dodawanie i usuwanie użytkowników,

·      system plików i ich właściwości,

·      konsole wirtualne, procesy, powłoki,

·      wybrane polecenia systemu,

·      edytor tekstu, poczta elektroniczna,

 

 

 

 

Opracował
Wiesław Kulczewski