IX. Rozwój
wykształcenia i kompetencji w regionach
1.2 Numer i nazwa Działania:
9.2.
Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego
1.4 Województwo:
zachodniopomorskie
1.5 Instytucja, w której wniosek zostanie
złożony:
Wojewódzki
Urząd Pracy w Szczecinie
1.6 Numer konkursu:
1/9.2/08
1.7 Tytuł projektu:
Program
podnoszenia jakości kształcenia zawodowego w celu rozwoju
kompetencji i wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ZSP Nr 1 im.
kpt. hm. Andrzeja Romockiego "Morro" w Barlinku
1.8 Okres realizacji projektu:
Od 01.08.2008
Do 30.11.2009
IV. BUDŻET PROJEKTU
Kategoria
2008
2009
Ogółem
Koszty ogółem
535 671,00 zł
814 290,00 zł
1 349 961,00 zł
3.1 Cel projektu
UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI
PROJEKTU
Potrzeba realizacji projektu wynika z konieczności rozwiązania
problemów, które powodują nierówny dostęp uczniów do oferty
edukacyjnej, ograniczone możliwości szkoły w kształceniu zawodowym
oraz niewystarczające unowocześnianie bazy dydaktycznej. Z
obserwacji i diagnoz wynika, że głównymi czynnikami utrudniającymi
równy dostęp młodzieży do edukacji w naszym rejonie są: miejsce
zamieszkania (ponad 50% uczniów w ZSP nr 1 dojeżdża ze wsi i
miasteczek), brak możliwości w/w uczniów uczestniczenia w zajęciach
pozalekcyjnych, kółkach zainteresowań, kursach i innych działaniach
odbywających się popołudniami, trudna sytuacja materialna lub
rodzinna uniemożliwiająca wyposażenie uczniów w pomoce dydaktyczne,
odzież ochronną, a nawet brak posiłku w szkole, niewystarczająca
oferta edukacyjna dotycząca zajęć pozalekcyjnych w kształceniu
zawodowym, starzejąca się baza dydaktyczna wymagająca ciągłego
unowocześniania. Analizując potrzeby rynku pracy można stwierdzić,
że w obecnym czasie największe zapotrzebowanie jest na pracowników
branży mechanicznej i budowlanej, od poziomu robotnika do inżyniera.
Bardzo ważnym czynnikiem decydującym o uzyskaniu atrakcyjnej pracy
jest posiadanie odpowiednich umiejętności i kwalifikacji adekwatnych
do proponowanego stanowiska. Jednym z założeń projektu jest to, aby
beneficjenci rozwijali takie umiejętności, które będą mogli
wykorzystać w przyszłości w kształtowaniu kariery zawodowej,
polegającej na podjęciu pracy lub działalności gospodarczej. Istotne
jest również to, że uczniowie będą odkrywali i realizowali swoje
uzdolnienia, które w przyszłości mogą traktować jako hobby lub
źródło dochodu.
CEL OGÓLNY I CELE SZCZEGÓŁOWE
Cel główny projektu to wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży
pochodzącej z terenów wiejskich i miejskich, w których występuje
bezrobocie względem uczniów z innych szkół mających szersze
możliwości materialne w dostępie do poszerzania umiejętności.
Poprzez realizację projektu jego uczestnik nabywając wiedzę i
umiejętności nabiera przekonania o potencjale swoich możliwości i
jednocześnie wzbudzana jest w nim chęć do dalszego rozwoju.
Podniesienie umiejętności i zdobycie dodatkowych kwalifikacji
stwarza możliwość konkurencyjności na rynku pracy i aktywizuje
uczestnika projektu do szukania możliwości dalszego doskonalenia.
Problemem odbiorców projektu, uczniów ZSP nr 1, jest ograniczona
możliwość dostępu do usług edukacyjnych, czyli niewystarczająca
oferta edukacyjna szkoły.
Poprzez realizację projektu oferta zostanie uatrakcyjniona m.in.
poprzez organizację dodatkowych kursów, zajęć i kół zainteresowań.
Cele
szczegółowe projektu:
-wyrównanie szans edukacyjnych w zakresie kształcenia zawodowego
-zmniejszenie dysproporcji między wiedzą a umiejętnościami ucznia
-wsparcie uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i
z rodzin zagrożonych patologią
-uatrakcyjnienie zajęć poprzez zainteresowanie uczniów nowymi
technologiami z wykorzystaniem nowoczesnej bazy dydaktycznej
-umożliwienie alternatywnego spędzania wolnego czasu przez uczniów
-aktywizowanie uczniów do zdobywania dodatkowych umiejętności i
kwalifikacji
-wzmocnienie postawy samodzielności i kreatywności uczniów
-rozwijanie wiedzy i umiejętności uczniów, a także ich
zainteresowań, zamiłowania i uzdolnień w zakresie techniki,
-wspieranie rozwoju ucznia poprzez indywidualizację podejmowanych
wobec niego działań
-przygotowanie uczniów do pozytywnego zdania egzaminów zawodowych.
Cele
dodatkowe to: odkrycie i poznanie własnych predyspozycji zawodowych
i organizatorskich. Uczestnik projektu już jako absolwent szkoły ma
możliwość podjęcia pracy zgodnej z posiadanymi kwalifikacjami, a
zakładając własną firmę staje się usługodawcą zarówno na rynku
polskim jak i europejskim, co zwiększa jego mobilność zawodową.
ZGODNOŚĆ
CELÓW Z PO KL, PLANEM DZIAŁAŃ I DOKUMENTAMI STRATEGICZNYMI
Cele projektu są zgodne z celami PO KL i Planem Działania, zakładają
wzrost poziomu aktywności zawodowej uczniów, dążenie do doskonalenia
swoich umiejętności i zdobywanie wiedzy z zakresu szeroko rozumianej
techniki. Ważne jest wsparcie obszarów wiejskich i miasteczek, gdyż
realizacja projektu przyczyni się do zniesienia barier względem
młodzieży korzystającej z pełnej oferty edukacyjnej np. w dużych
miastach. Podniesie się poziom i jakość kształcenia. Realizacja
projektu wyrówna szanse uczniów niepełnosprawnych. W działaniach
uczestniczyć będą zarówno chłopcy jak i dziewczęta.
Zgodnie ze „Strategią Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do
roku 2015” jednym z celów strategicznych jest stworzenie warunków do
rozwoju zasobów ludzkich. Celem pośrednim jest „budowanie
społeczeństwa uczącego się”, a celami operacyjnymi są:
-wyrównywanie szans rozwojowych i edukacyjnych
-upowszechnianie wykształcenia średniego we wszystkich środowiskach
-przemiany struktury edukacji zawodowej z uwzględnieniem standardów
europejskich i potrzeb lokalnych
-rozwój edukacji specjalistycznej, zawodowej, w tym także równość
szans na ryku pracy
-rozwój współpracy w zakresie edukacji.
Według „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Myśliborskiego”
„szkoły zawodowe starają się dostosować do zmian na rynku pracy.
W„Planie Rozwoju Lokalnego Miasta i Gminy Barlinek na lata
2005-2013” celowi „Gospodarka” przypisano m.in. zadania „umożliwić
rozwój rzemiosła i drobnej wytwórczości w gminie, stworzyć warunki
do tworzenia nowych miejsc pracy na terenach wiejskich”. Działania
podjęte w projekcie wpisują się w powyższe Strategie i Plan Rozwoju
Lokalnego.
CHARAKTERYSTYKA OSÓB OBJĘTYCH WSPARCIEM
Odbiorcy projektu to 441 uczniów ZSZ i TM pochodzących ze wsi i
miasteczek. W ZSP nr 1 w TM uczy się 139 uczniów (w tym 9 dziewcząt)
a w ZSZ 150 uczniów. 75 uczniów TM i 76 uczniów ZSZ pochodzi ze wsi,
14 uczniów TM i 15 uczniów ZSZ pochodzi z miejscowości do 5 tys.
Ponad 50% to uczniowie dojeżdżający. 36 uczniów znajduje się w
trudnej sytuacji materialnej, 20 pochodzi z rodzin niepełnych, 21 to
półsieroty, 8 uczniów to wychowankowie Domów Dziecka i rodzin
zastępczych, 2 uczniów to osoby niepełnosprawne (jedna na wózku
inwalidzkim). 23 osoby posiadają opinie PPP o dysfunkcjach. Ponadto
11 uczniów jest pod nadzorem kuratora, a wielu korzysta ze wsparcia
OPS.
UZASADNIENIE
WYBORU GRUPY DOCELOWEJ
Wybór grupy podyktowany jest koniecznością zmniejszenia
dysproporcji, wyrównania szans edukacyjnych uczniów. Udział w
projekcie pozwoli im na zwiększenie szans w przyszłej karierze
zawodowej lub kontynuowaniu nauki. Wsparcie uczniów umożliwi
zwiększenie ich aktywności, kreatywności, poznanie swoich
predyspozycji zawodowych oraz rozwój uzdolnień i zainteresowań.
Uczniowie poznają ciekawe sposoby spędzania czasu, co zmniejszy
ryzyko ich marginalizacji i powielania stereotypów panujących w
środowiskach, z których się wywodzą.
PODEJMOWANE
DZIAŁANIA
1.Zarządzanie projektem: zatrudnienie osób realizujących projekt i
przydział zadań, założenie rachunku bankowego, zakup sprzętu i
materiałów biurowych, bieżąca ewaluacja, sprawozdawczość.
2.Promocja projektu i rekrutacja uczestników: przygotowanie
materiałów promocyjnych, przeprowadzenie promocji, opracowanie
strony internetowej, rekrutacja
3.Zajęcia wyrównawczo-rozwijające ukierunkowane na rozwój
kompetencji kluczowych, wyrównywanie szans edukacyjnych, rozwijanie
zainteresowania techniką i przygotowanie do egzaminów zawodowych:
-z przedmiotów zawodowych: 1153 godz. zajęć realizowanych w grupach
metodą projektów. -kółko ślusarskie: 1170 godz. zajęć praktycznych
realizowanych w grupach. Uczniowie wykonają wyroby galanterii
metalowej i drobny sprzęt sportowy wg własnych projektów. -kółko
motoryzacyjne: 1620 godz. zajęć praktycznych realizowanych w
grupach. Uczniowie wykonają ćwiczenia związane z diagnostyką i
regulacją samochodów oraz 2 pojazdy „czterokołowce”. -zajęcia
informatyczne: 104 godz. zajęć w grupach. Uczniowie poznają zasady
funkcjonowania sieci, obsługę nowych programów i budowę sprzętu IT.
W zajęciach będzie uczestniczyło 2 uczniów niepełnosprawnych,
pracownia zostanie dostosowana do ich potrzeb.
Uczniowie otrzymają pakiety dydaktyczne, posiłek, odzież ochronną,
zaświadczenia.
4.Kurs spawacza dla 80 uczniów w 8 grupach po 25 godz. zajęć
teoretycznych i 75 praktycznych. W celu wyrównania szans dostępności
do udziału w kursie będzie on realizowany na terenie szkoły.
Konieczne jest doposażenie działu spawalni w niezbędny sprzęt i
urządzenia.
5.Kurs operatora wózków jezdniowych dla 105 uczniów w 7 grupach, 15
godz. zajęć teoretycznych i 5 godz. jazdy.
W działaniu 4 i 5 uczniowie otrzymają posiłek regeneracyjny i
możliwość zwrotu kosztów dojazdu (zajęcia popołudniami). Po zdaniu
egzaminu uzyskają uprawnienia kwalifikacyjne.
6.Wycieczki do zakładów pracy i spotkania z pracodawcami: 16
wycieczek lokalnych i 4 wyjazdowe. Celem jest. poznanie możliwości
zatrudnienia i nowych technologii.. 16 spotkań z pracodawcami na
temat działalności gospodarczej.
7.Cztery wycieczki na wyższe uczelnie. Cel to zapoznanie uczniów z
możliwościami kontynuowania nauki na uczelniach.
8.Olimpiada Wiedzy Technicznej: 2. grupy będą przygotowywały się do
udziału w olimpiadzie. Finaliści etapu szkolnego wezmą udział w
zawodach okręgowych. Uczestnicy otrzymają pakiety dydaktyczne,
finaliści nagrody.
9.Olimpiada Wiedzy o Motoryzacji: działania są analogiczne jak przy
Olimpiadzie Wiedzy Technicznej. Planowany jest nocleg w Warszawie.
10.Turniej Maszyn Wodnych: uczniowie przygotują maszynę wodną. Wezmą
udział w Międzynarodowym Turnieju Maszyn Wodnych w Poznaniu.
W działaniach 6-10 uczestnicy otrzymają wyżywienie.
11.Praktyki uczniowskie: wspólnie z Partnerem zorganizowane zostaną
4-tygodniowe praktyki dla 30 uczniów. Ich celem będzie zdobywanie i
rozwijanie umiejętności zawodowych.
12.Warsztaty z pedagogiem-psychoterapeutą: 16 spotkań, na których
uczniowie poznają m.in. swoje predyspozycje zawodowe.
13.Monitoring i ewaluacja: obejmować będzie bieżącą kontrolę
zgodności działań z harmonogramem, ewaluację działań i
sprawozdawczość.
Wartością dodaną projektu będzie możliwość podziału na grupy-co
podniesie efektywność szkolenia, stosowanie aktywizujących metod
pracy, uzyskanie dodatkowych kwalifikacji honorowanych w UE, lepsze
przygotowanie i udział uzdolnionej młodzieży w turniejach i
olimpiadach wyższych szczebli, zapewnienie uczestnikom projektu
wyżywienia i zwrotu kosztów przejazdu, zwiedzenie nowoczesnych
zakładów i uczelni technicznych. Działania projektu zaktywizują
społeczność szkolną, poprawią wizerunek kształcenia zawodowego
szkoły w środowisku oraz relacje między uczniem, nauczycielem i
rodzicem.
Rezultaty
REZULTATY
TWARDE
-w projekcie weźmie udział 441 uczniów (w tym 9 uczennic)
-zajęcia wyrównawczo-rozwijające: 1153 godz. z przedmiotów
zawodowych, 1170 godz. kółka ślusarskiego, 1620 godz. kółka
motoryzacyjnego, 104 godz. z przedmiotów informatycznych
-kursy zakończone egzaminem: spawacza -80 uczniów, operatora wózków
jezdniowych -105 uczniów
-wycieczki: 4 wyjazdowe i 16 lokalnych do zakładów pracy, 4 na
wyższe uczelnie
-Olimpiady: Wiedzy Technicznej -10 uczniów, Wiedzy o Motoryzacji -15
uczniów
-Międzynarodowy Turniej Maszyn Wodnych -12 uczniów
-16 spotkań z przedstawicielami pracodawców
-16 spotkań warsztatowych z pedagogiem-psychoterapeutą
-dostosowanie pracowni komputerowej do potrzeb uczniów
niepełnosprawnych
-doposażenie bazy dydaktycznej do kształcenia zawodowego
REZULTATY MIĘKKIE:
-poznanie własnych predyspozycji
-zwiększenie motywacji i zaufanie własnym możliwościom
-zwiększenie obowiązkowości
-nabycie umiejętności planowania
-wzbudzenie zainteresowania techniką
-umiejętność pracy w grupie
-efektywne spędzanie wolnego czasu
-umiejętność autoprezentacji
-przygotowanie ucznia do wejścia na rynek pracy
-poprawa jakości szkolnictwa zawodowego
-wzrost współpracy szkoły z przedsiębiorstwami
-poprawa wizerunku szkolnictwa zawodowego w środowisku
-wzrost zainteresowania uczniów kształceniem zawodowym
-podwyższenie świadomości uczniów w zakresie wyboru danej ścieżki
edukacyjnej
-rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów
-aktywizacja środowiska nauczycieli, uczniów i rodziców
-rozwój kompetencji kluczowych uczniów
MONITOROWANIE I BADANIE REZULTATÓW
Monitoring rezultatów twardych to analiza frekwencji, sprawdzanie
wpisów z realizacji działań, kontrola liczby uzyskanych potwierdzeń
nabytych umiejętności i kwalifikacji.
Monitoring rezultatów miękkich to kwestionariusze, ankiety,
sprawdziany, testy, wywiady i rozmowy indywidualne.
Diagnoza przeprowadzana będzie w kilku etapach, aby ukazać wpływ
uczestnictwa uczniów w projekcie na ich rozwój osobowy.
PRZYCZYNIENIE SIĘ REZULTATÓW DO REALIZACJI CELU
Uczniowie zostaną przygotowani do wzięcia odpowiedzialności za
efekty własnej nauki. Nabędą umiejętności potrzebne w
samokształceniu i planowaniu dalszej ścieżki edukacyjnej lub
zawodowej. Zmniejszy się dysproporcja w poziomie wiedzy i
umiejętności, ograniczeniu ulegnie liczba uczniów mających problemy
w nauce, zagrożonych wykluczeniem. Uczestnicy projektu rozwiną
kompetencje kluczowe, niezbędne do zdania egzaminów zawodowych.
Odkryją i poznają własne predyspozycje zawodowe, zdobędą dodatkowe
kwalifikacje, co podniesie ich szanse na rynku pracy. Doposażenie
bazy dydaktycznej przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia
zawodowego i wizerunku szkoły. Projekt będzie istotnym dopełnieniem
obowiązkowego cyklu kształcenia zawodowego. Bez jego realizacji nie
będzie możliwe osiągnięcie założonych celów.