Informacje o projekcie
Strona główna informacja-promocja-rekrutacja

 INFORMACJE O PROJEKCIE

1.1 Numer i nazwa Priorytetu:

IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach

1.2 Numer i nazwa Działania:

9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego

1.4 Województwo:

zachodniopomorskie

1.5 Instytucja, w której wniosek zostanie złożony:

Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

1.6 Numer konkursu:

1/9.2/08

1.7 Tytuł projektu:

Program podnoszenia jakości kształcenia zawodowego w celu rozwoju kompetencji i wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ZSP Nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego "Morro" w Barlinku

1.8 Okres realizacji projektu:

Od 01.08.2008 Do 30.11.2009

 

IV. BUDŻET PROJEKTU

 

Kategoria

2008

2009

Ogółem

Koszty ogółem

535 671,00 zł

814 290,00 zł

1 349 961,00 zł

 

 

3.1 Cel projektu

UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI PROJEKTU
Potrzeba realizacji projektu wynika z konieczności rozwiązania problemów, które powodują nierówny dostęp uczniów do oferty edukacyjnej, ograniczone możliwości szkoły w kształceniu zawodowym oraz niewystarczające unowocześnianie bazy dydaktycznej. Z obserwacji i diagnoz wynika, że głównymi czynnikami utrudniającymi równy dostęp młodzieży do edukacji w naszym rejonie są: miejsce zamieszkania (ponad 50% uczniów w ZSP nr 1 dojeżdża ze wsi i miasteczek), brak możliwości w/w uczniów uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych, kółkach zainteresowań, kursach i innych działaniach odbywających się popołudniami, trudna sytuacja materialna lub rodzinna uniemożliwiająca wyposażenie uczniów w pomoce dydaktyczne, odzież ochronną, a nawet brak posiłku w szkole, niewystarczająca oferta edukacyjna dotycząca zajęć pozalekcyjnych w kształceniu zawodowym, starzejąca się baza dydaktyczna wymagająca ciągłego unowocześniania. Analizując potrzeby rynku pracy można stwierdzić, że w obecnym czasie największe zapotrzebowanie jest na pracowników branży mechanicznej i budowlanej, od poziomu robotnika do inżyniera. Bardzo ważnym czynnikiem decydującym o uzyskaniu atrakcyjnej pracy jest posiadanie odpowiednich umiejętności i kwalifikacji adekwatnych do proponowanego stanowiska. Jednym z założeń projektu jest to, aby beneficjenci rozwijali takie umiejętności, które będą mogli wykorzystać w przyszłości w kształtowaniu kariery zawodowej, polegającej na podjęciu pracy lub działalności gospodarczej. Istotne jest również to, że uczniowie będą odkrywali i realizowali swoje uzdolnienia, które w przyszłości mogą traktować jako hobby lub źródło dochodu.

 

CEL OGÓLNY I CELE SZCZEGÓŁOWE
Cel główny projektu to wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży pochodzącej z terenów wiejskich i miejskich, w których występuje bezrobocie względem uczniów z innych szkół mających szersze możliwości materialne w dostępie do poszerzania umiejętności.
Poprzez realizację projektu jego uczestnik nabywając wiedzę i umiejętności nabiera przekonania o potencjale swoich możliwości i jednocześnie wzbudzana jest w nim chęć do dalszego rozwoju. Podniesienie umiejętności i zdobycie dodatkowych kwalifikacji stwarza możliwość konkurencyjności na rynku pracy i aktywizuje uczestnika projektu do szukania możliwości dalszego doskonalenia.
Problemem odbiorców projektu, uczniów ZSP nr 1, jest ograniczona możliwość dostępu do usług edukacyjnych, czyli niewystarczająca oferta edukacyjna szkoły.
Poprzez realizację projektu oferta zostanie uatrakcyjniona m.in. poprzez organizację dodatkowych kursów, zajęć i kół zainteresowań.

 

Cele szczegółowe projektu:
-wyrównanie szans edukacyjnych w zakresie kształcenia zawodowego
-zmniejszenie dysproporcji między wiedzą a umiejętnościami ucznia
-wsparcie uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i z rodzin zagrożonych patologią
-uatrakcyjnienie zajęć poprzez zainteresowanie uczniów nowymi technologiami z wykorzystaniem nowoczesnej bazy dydaktycznej
-umożliwienie alternatywnego spędzania wolnego czasu przez uczniów
-aktywizowanie uczniów do zdobywania dodatkowych umiejętności i kwalifikacji
-wzmocnienie postawy samodzielności i kreatywności uczniów
-rozwijanie wiedzy i umiejętności uczniów, a także ich zainteresowań, zamiłowania i uzdolnień w zakresie techniki,
-wspieranie rozwoju ucznia poprzez indywidualizację podejmowanych wobec niego działań
-przygotowanie uczniów do pozytywnego zdania egzaminów zawodowych.

 

Cele dodatkowe to: odkrycie i poznanie własnych predyspozycji zawodowych i organizatorskich. Uczestnik projektu już jako absolwent szkoły ma możliwość podjęcia pracy zgodnej z posiadanymi kwalifikacjami, a zakładając własną firmę staje się usługodawcą zarówno na rynku polskim jak i europejskim, co zwiększa jego mobilność zawodową.

 

ZGODNOŚĆ CELÓW Z PO KL, PLANEM DZIAŁAŃ I DOKUMENTAMI STRATEGICZNYMI
Cele projektu są zgodne z celami PO KL i Planem Działania, zakładają wzrost poziomu aktywności zawodowej uczniów, dążenie do doskonalenia swoich umiejętności i zdobywanie wiedzy z zakresu szeroko rozumianej techniki. Ważne jest wsparcie obszarów wiejskich i miasteczek, gdyż realizacja projektu przyczyni się do zniesienia barier względem młodzieży korzystającej z pełnej oferty edukacyjnej np. w dużych miastach. Podniesie się poziom i jakość kształcenia. Realizacja projektu wyrówna szanse uczniów niepełnosprawnych. W działaniach uczestniczyć będą zarówno chłopcy jak i dziewczęta.
Zgodnie ze „Strategią Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2015” jednym z celów strategicznych jest stworzenie warunków do rozwoju zasobów ludzkich. Celem pośrednim jest „budowanie społeczeństwa uczącego się”, a celami operacyjnymi są:
-wyrównywanie szans rozwojowych i edukacyjnych
-upowszechnianie wykształcenia średniego we wszystkich środowiskach
-przemiany struktury edukacji zawodowej z uwzględnieniem standardów europejskich i potrzeb lokalnych
-rozwój edukacji specjalistycznej, zawodowej, w tym także równość szans na ryku pracy
-rozwój współpracy w zakresie edukacji.
Według „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Myśliborskiego” „szkoły zawodowe starają się dostosować do zmian na rynku pracy. W„Planie Rozwoju Lokalnego Miasta i Gminy Barlinek na lata 2005-2013” celowi „Gospodarka” przypisano m.in. zadania „umożliwić rozwój rzemiosła i drobnej wytwórczości w gminie, stworzyć warunki do tworzenia nowych miejsc pracy na terenach wiejskich”. Działania podjęte w projekcie wpisują się w powyższe Strategie i Plan Rozwoju Lokalnego.

 

CHARAKTERYSTYKA OSÓB OBJĘTYCH WSPARCIEM
Odbiorcy projektu to 441 uczniów ZSZ i TM pochodzących ze wsi i miasteczek. W ZSP nr 1 w TM uczy się 139 uczniów (w tym 9 dziewcząt) a w ZSZ 150 uczniów. 75 uczniów TM i 76 uczniów ZSZ pochodzi ze wsi, 14 uczniów TM i 15 uczniów ZSZ pochodzi z miejscowości do 5 tys. Ponad 50% to uczniowie dojeżdżający. 36 uczniów znajduje się w trudnej sytuacji materialnej, 20 pochodzi z rodzin niepełnych, 21 to półsieroty, 8 uczniów to wychowankowie Domów Dziecka i rodzin zastępczych, 2 uczniów to osoby niepełnosprawne (jedna na wózku inwalidzkim). 23 osoby posiadają opinie PPP o dysfunkcjach. Ponadto 11 uczniów jest pod nadzorem kuratora, a wielu korzysta ze wsparcia OPS.

 

UZASADNIENIE WYBORU GRUPY DOCELOWEJ
Wybór grupy podyktowany jest koniecznością zmniejszenia dysproporcji, wyrównania szans edukacyjnych uczniów. Udział w projekcie pozwoli im na zwiększenie szans w przyszłej karierze zawodowej lub kontynuowaniu nauki. Wsparcie uczniów umożliwi zwiększenie ich aktywności, kreatywności, poznanie swoich predyspozycji zawodowych oraz rozwój uzdolnień i zainteresowań. Uczniowie poznają ciekawe sposoby spędzania czasu, co zmniejszy ryzyko ich marginalizacji i powielania stereotypów panujących w środowiskach, z których się wywodzą.

 

 

PODEJMOWANE DZIAŁANIA
1.Zarządzanie projektem: zatrudnienie osób realizujących projekt i przydział zadań, założenie rachunku bankowego, zakup sprzętu i materiałów biurowych, bieżąca ewaluacja, sprawozdawczość.
2.Promocja projektu i rekrutacja uczestników: przygotowanie materiałów promocyjnych, przeprowadzenie promocji, opracowanie strony internetowej, rekrutacja
3.Zajęcia wyrównawczo-rozwijające ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, wyrównywanie szans edukacyjnych, rozwijanie zainteresowania techniką i przygotowanie do egzaminów zawodowych:
-z przedmiotów zawodowych: 1153 godz. zajęć realizowanych w grupach metodą projektów. -kółko ślusarskie: 1170 godz. zajęć praktycznych realizowanych w grupach. Uczniowie wykonają wyroby galanterii metalowej i drobny sprzęt sportowy wg własnych projektów. -kółko motoryzacyjne: 1620 godz. zajęć praktycznych realizowanych w grupach. Uczniowie wykonają ćwiczenia związane z diagnostyką i regulacją samochodów oraz 2 pojazdy „czterokołowce”. -zajęcia informatyczne: 104 godz. zajęć w grupach. Uczniowie poznają zasady funkcjonowania sieci, obsługę nowych programów i budowę sprzętu IT. W zajęciach będzie uczestniczyło 2 uczniów niepełnosprawnych, pracownia zostanie dostosowana do ich potrzeb.
Uczniowie otrzymają pakiety dydaktyczne, posiłek, odzież ochronną, zaświadczenia.
4.Kurs spawacza dla 80 uczniów w 8 grupach po 25 godz. zajęć teoretycznych i 75 praktycznych. W celu wyrównania szans dostępności do udziału w kursie będzie on realizowany na terenie szkoły. Konieczne jest doposażenie działu spawalni w niezbędny sprzęt i urządzenia.
5.Kurs operatora wózków jezdniowych dla 105 uczniów w 7 grupach, 15 godz. zajęć teoretycznych i 5 godz. jazdy.
W działaniu 4 i 5 uczniowie otrzymają posiłek regeneracyjny i możliwość zwrotu kosztów dojazdu (zajęcia popołudniami). Po zdaniu egzaminu uzyskają uprawnienia kwalifikacyjne.
6.Wycieczki do zakładów pracy i spotkania z pracodawcami: 16 wycieczek lokalnych i 4 wyjazdowe. Celem jest. poznanie możliwości zatrudnienia i nowych technologii.. 16 spotkań z pracodawcami na temat działalności gospodarczej.
7.Cztery wycieczki na wyższe uczelnie. Cel to zapoznanie uczniów z możliwościami kontynuowania nauki na uczelniach.
8.Olimpiada Wiedzy Technicznej: 2. grupy będą przygotowywały się do udziału w olimpiadzie. Finaliści etapu szkolnego wezmą udział w zawodach okręgowych. Uczestnicy otrzymają pakiety dydaktyczne, finaliści nagrody.
9.Olimpiada Wiedzy o Motoryzacji: działania są analogiczne jak przy Olimpiadzie Wiedzy Technicznej. Planowany jest nocleg w Warszawie.
10.Turniej Maszyn Wodnych: uczniowie przygotują maszynę wodną. Wezmą udział w Międzynarodowym Turnieju Maszyn Wodnych w Poznaniu.
W działaniach 6-10 uczestnicy otrzymają wyżywienie.
11.Praktyki uczniowskie: wspólnie z Partnerem zorganizowane zostaną 4-tygodniowe praktyki dla 30 uczniów. Ich celem będzie zdobywanie i rozwijanie umiejętności zawodowych.
12.Warsztaty z pedagogiem-psychoterapeutą: 16 spotkań, na których uczniowie poznają m.in. swoje predyspozycje zawodowe.
13.Monitoring i ewaluacja: obejmować będzie bieżącą kontrolę zgodności działań z harmonogramem, ewaluację działań i sprawozdawczość.
Wartością dodaną projektu będzie możliwość podziału na grupy-co podniesie efektywność szkolenia, stosowanie aktywizujących metod pracy, uzyskanie dodatkowych kwalifikacji honorowanych w UE, lepsze przygotowanie i udział uzdolnionej młodzieży w turniejach i olimpiadach wyższych szczebli, zapewnienie uczestnikom projektu wyżywienia i zwrotu kosztów przejazdu, zwiedzenie nowoczesnych zakładów i uczelni technicznych. Działania projektu zaktywizują społeczność szkolną, poprawią wizerunek kształcenia zawodowego szkoły w środowisku oraz relacje między uczniem, nauczycielem i rodzicem.

 

Rezultaty

REZULTATY TWARDE
-w projekcie weźmie udział 441 uczniów (w tym 9 uczennic)
-zajęcia wyrównawczo-rozwijające: 1153 godz. z przedmiotów zawodowych, 1170 godz. kółka ślusarskiego, 1620 godz. kółka motoryzacyjnego, 104 godz. z przedmiotów informatycznych
-kursy zakończone egzaminem: spawacza -80 uczniów, operatora wózków jezdniowych -105 uczniów
-wycieczki: 4 wyjazdowe i 16 lokalnych do zakładów pracy, 4 na wyższe uczelnie
-Olimpiady: Wiedzy Technicznej -10 uczniów, Wiedzy o Motoryzacji -15 uczniów
-Międzynarodowy Turniej Maszyn Wodnych -12 uczniów
-16 spotkań z przedstawicielami pracodawców
-16 spotkań warsztatowych z pedagogiem-psychoterapeutą
-dostosowanie pracowni komputerowej do potrzeb uczniów niepełnosprawnych
-doposażenie bazy dydaktycznej do kształcenia zawodowego
REZULTATY MIĘKKIE:
-poznanie własnych predyspozycji
-zwiększenie motywacji i zaufanie własnym możliwościom
-zwiększenie obowiązkowości
-nabycie umiejętności planowania
-wzbudzenie zainteresowania techniką
-umiejętność pracy w grupie
-efektywne spędzanie wolnego czasu
-umiejętność autoprezentacji
-przygotowanie ucznia do wejścia na rynek pracy
-poprawa jakości szkolnictwa zawodowego
-wzrost współpracy szkoły z przedsiębiorstwami
-poprawa wizerunku szkolnictwa zawodowego w środowisku
-wzrost zainteresowania uczniów kształceniem zawodowym
-podwyższenie świadomości uczniów w zakresie wyboru danej ścieżki edukacyjnej
-rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów
-aktywizacja środowiska nauczycieli, uczniów i rodziców
-rozwój kompetencji kluczowych uczniów
MONITOROWANIE I BADANIE REZULTATÓW
Monitoring rezultatów twardych to analiza frekwencji, sprawdzanie wpisów z realizacji działań, kontrola liczby uzyskanych potwierdzeń nabytych umiejętności i kwalifikacji.
Monitoring rezultatów miękkich to kwestionariusze, ankiety, sprawdziany, testy, wywiady i rozmowy indywidualne.
Diagnoza przeprowadzana będzie w kilku etapach, aby ukazać wpływ uczestnictwa uczniów w projekcie na ich rozwój osobowy.
PRZYCZYNIENIE SIĘ REZULTATÓW DO REALIZACJI CELU
Uczniowie zostaną przygotowani do wzięcia odpowiedzialności za efekty własnej nauki. Nabędą umiejętności potrzebne w samokształceniu i planowaniu dalszej ścieżki edukacyjnej lub zawodowej. Zmniejszy się dysproporcja w poziomie wiedzy i umiejętności, ograniczeniu ulegnie liczba uczniów mających problemy w nauce, zagrożonych wykluczeniem. Uczestnicy projektu rozwiną kompetencje kluczowe, niezbędne do zdania egzaminów zawodowych. Odkryją i poznają własne predyspozycje zawodowe, zdobędą dodatkowe kwalifikacje, co podniesie ich szanse na rynku pracy. Doposażenie bazy dydaktycznej przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia zawodowego i wizerunku szkoły. Projekt będzie istotnym dopełnieniem obowiązkowego cyklu kształcenia zawodowego. Bez jego realizacji nie będzie możliwe osiągnięcie założonych celów.